Hieronder volgt het Stamboek Skûtsjes met alle geregistreerde skûtsjes, zoals ze in de scheepsregisters zijn teruggevonden. De gegevens die u ziet betreffen de eerste registraties, eventueel aangevuld vanuit historisch onderzoek, officiële en persoonlijke familie archieven.
Met de zoekfunctie kunt u zoeken op ieder willekeurig woord in het Stamboek. Dit kan de naam van het schip zijn, familienaam, meetnummer, jaartal, afmeting, enz.
Door te klikken op de titel boven de kolom kunt u op iedere kolom sorteren.
Joukje
Registratiegegevens
Extra informatie
Tweede eigenaar: Tjalling de Jong te Sneek (1919-1952)
Tweede meting: Sneek, 9 sept. 1920: l 17,76 m / b 3,58 m / t 43,070 ton
Tweede naam: 'Drie Gebroeders'
Derde meting: Sneek, 27 juni 1938: l 17,81 m / b 3,59 m / h 1,21 m / t 41,582 ton: G 4906 N
Derde eigenaar: Anne Koenen te Sneek (1952-1953)
Vierde eigenaar: Tjitze Walstra te Lemmer (1953 (1961, SKS))
schipper: Atte Deinum te Lemmer (1961, SKS)
Kadastraal brandmerk: 180B Sneek 1954
Vijfde eigenaar: Jan Walstra te Sneek (Woonschip)
Zesde eigenaar: Willem Timmer te Sneek (tot 24 mrt. 2015)
Zevende eigenaar: Wietse Bandstra en Tonko Hofman te Bennebroek/Workum (vanaf 24 mrt. 2015)
Derde naam: 'Redbad'
schipper: Wietse Bandstra te Bennebroek (vanaf 2016, IFKS)
In 1919 is het schip in het bezit gekomen van Tjalling de Jong Homme zoon. In 1935 is er in Gorredijk bij v/d Werf een nieuwe roef op het schip gekomen op een zodanige hoogte dat de schipper rechtop in de roef kon staan. Zodoende was de roef iets hoger dan gewoonlijk. Het schip is in 1949 uit de vrachtvaart gekomen en heeft daarna nog ongeveer 3 jaar in Sneek gelegen als woonschip. In 1952 is het schip verkocht aan Anne Koenen deze heeft er nog mee in de vrachtvaart gezeten. Waarschijnlijk is het schip in 1953 al weer verkocht aan de familie Walstra. Deze hebben er in 1961 mee gezeilt bij de SKS de betimmering voor in de kop was er voor een groot deel uitgehaald en het gewicht werd van de mast gehaald. Dit resulteerde er in dat het schip het water aan de kont slecht los wou laten en er geen gang meer in te krijgen was. Tevens kon men het haast niet meer door de wind krijgen omdat het te licht was voor in de kop.
Tjalling Jan de Jong (28-02-2010)




